Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom diesel- en bezinecomponenten testen?

Injectoren

Het goed functioneren van de motor is in grote mate afhankelijk van de opbrengst van de (benzine- of diesel) injector. Vervuiling kan een oorzaak zijn van het onregelmatig lopen. Om hier zekerheid over te hebben is het noodzakelijk deze te testen. Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat de oorzaak van de vervuiling elders in de motor zit.

Brandstofpomp

Een defecte brandstofpomp kan grote gevolgen hebben voor het brandstofsysteem. Om te voorkomen dat bij het zoeken naar de (mechanische) oorzaak meer schade ontstaat, voeren we eerst een visuele en mechanische inspectie uit. Daarna simuleren we op de testbank de situatie met een draaiende motor.

In het Testcentrum in Sittard testen onze specialisten onder andere diesel- en benzinecomponenten van zowel personen- als lichte bedrijfsauto’s.

Hoe gaat het testproces in zijn werk?

Eerst worden de verstuivers in meerdere stappen gereinigd, waaronder in een ultrasoon bad. Hierna vindt een optisch controle plaats. De verstuivers worden hierna geplaatst op een van onze Bosch testbanken of op de Hartridge testbank, waarna deze een uitgebreid testplan doorlopen.

De stappen zijn hierbij:

  • Dichtheidstest
  • Controle retouropbrengst
  • Controle inspuitvolume tijdens stationair draaien, deellast en vervolgens op vol vermogen
  • Controle voor en na inspuiting
  • Controle van de kalibratiecode

Tijdens de testcyclus controleren we dus de staat van de injectoren in verschillende situaties, zoals deze zich ook gemonteerd in de auto voordoen. Samen met de uitslag van de test beoordeelt de specialist de conditie van de verstuivers en adviseert de vervolgreparatie.